Bezpilotní letadlo, nebo také dron, je letadlo bez posádky, které se může řídit na dálku, nebo je schopné létat samostatně za pomoci předem naprogramovaných letových plánů nebo složitějších dynamických autonomních systémů. Bezpilotní letadla se často používají v armádě pro výzkumné nebo útočné lety. Užívají se také k mnoha civilním úkolům, například k hašení požárům, policejnímu sledování nebo průzkumu terénu.

Navádění střely se neklasifikují jako UAV, protože tyto zbraně jsou jen na jedno použití, i když jsou bezpilotní a v některých případech řízeny dálkově. Další zkratkou je UCAV, neboli Unmanned Combat Aerial Vehicle, která se využívá pro bezpilotní bojové letadlo.

V neposlední řadě se používá i k rekreačním účelům, jako modely letadel řízené klasickým rádiem. K rekreaci se užívají již od dob vzniku prvních amatérských radiostanic na počátku 80. let minulého století.

 

Historie

Profesor Achribald Montgomery Low sestrojil roku 1916 první bezpilotní letadlo s názvem Aerial Tagret, neboli Vzdušný cíl. Pokračovalo se množstvím letadel řízených na dálku, jako třeba Hewitt-Sperry Automatic Airplane, které bylo vyrobené během první světové války v USA. Letadla se v minulosti i dnes využívají k fotografování ze vzduchu. Mezi tento typ můžeme počítat i fotografie RC modelů.

S miniaturizací technologií v 80. a 90. letech 20. století stoupal také zájem o bezpilotní letadla. První generace byly hlavně průzkumné letouny, ale některé byly vybaveny zbraněmi, jako například MQ-1 Predator, který obsahoval střely vzduch-země.

Od léta roku 2013 testovalo americké námořnictvo vzlet a přistání bezpilotního letounu Northrop Grumman X-47B na letadlové lodi USS George H. W. Bush.  Americké námořnictvo v roce 2015 testovalo chování roje malých dronů Raytheon Coyote v rámci programu LOCUST.

 

Klasifikace bezpilotních letadel

Bezpilotní letadla se většinou řadí do následujících funkčních kategorií, i přes to, že začínají postupně převažovat multifunkční letadla.:

  •         Cíle a návnady – simulace nepřátelských letadlem nebo střel
  •         Průzkumné – zjišťování informací o bojišti
  •         Bojové –  útok ve velmi rizikových misích
  •         Logistické – speciální UAV pro logistické účely
  •         Výzkumné a vývojové – k dalšímu vývoji UAV technologií
  •         Civilní a komerční – speciální UAV pro civilní nebo komerční aplikace

 

Předpisy pro létání s drony v ČR

Když člověk létá s jakýmkoliv dronem nebo kvadrokoptérou, stane se automaticky účastníkem leteckého provozu a musí dodržovat určité pravidla.

Létání se musí provozovat v bezpečné vzdálenosti od lidí, protože srážky určitých modelů s člověkem mohou mít závažné následky. Doporučuje se minimálně 50 metrů a v hustě obydlených oblastí je to od 150 metrů. Je nutné se vyhnout leteckému provozu, takže se nesmí létat v blízkosti letišť. Doporučená vzdálenost je 5500 metrů.  Stejně tak je nutné se vyhnout leteckému provozu i mimo letiště a to tak, že nelze létat výš jak 300 metrů nad zemí.

V zakázaném leteckém prostoru nebo bezletové zóně také nelze létat. Je také nezbytné aby pilot měl stroj vždy na očích, což také vylučuje používání dronů, které mají sledovací funkci uživatele, např. uživatel dronu lyžuje a dron sleduje jeho pohyb.

 

Pokud si létáním s dronem uživatel vydělává, musí se registrovat na Úřadě pro civilní letectví a zároveň zde získat i příslušnou licenci. S tím je spojeno i uzavření pojištění odpovědnosti pro krytí případných škod.

Samotná příprava a příhláška na zkoušku pro získání oficiálního leteckého průkazu na dron stojí asi 20. tisíc Kč. Jde také o obtížné přezkoušení, které se dá srovnat s testy pro piloty rekreačních letadel.

 

 




Facebook komentáře

O komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na

Oblíbené články