Boeing CH-47 Chinook je americký střední transportní vrtulník s tandemovým uspořádáním dvou nosných rotorů. Přímo navazuje na  známý typ CH-46D Sea Knight. První prototyp vzlétl 21. září roku 1961 a první sériově vyráběné vrtulníky byly dodány koncem roku 1965.

Při maximální rychlosti 315 km/h byl rychlejší než moderní víceúčelové a útočné vrtulníky 60. let. Je jedním z mála letadel té doby jako např. Lockheed C-130 Hercules nebo Bell UH-1 Iroquois, která se stále vyrábí a jsou v první linii. Dodnes bylo vyrobeno přes 1200 kusů. Jeho hlavní rolí je přesun skupin vojáků, dělostřelectva a doplňování zásob na bojišti. Má širokou nakládací rampu v zadní části trupu a tři vnější nákladní háky. Stroje byly do boje nasazeny poprvé ve vietnamské válce roku 1966.

Během času byly vyráběny typy CH-47A, CH-47B a CH-47C. Tyto stroje byly v 80. letech modernizovány na typ CH-47D, který má silnější motory a moderní vybavení. Kromě těchto vrtulníků byl vyráběn ještě typ pro speciální akce a civilní verze Model 234.

Varianty

CH-47A

Byl založen na prototypu vrtulníku Boeing Vertol YCH-1B/YCH-47A, který se poprvé vznesl dne 21. září 1961. CH-47A Chinook byl schopen operovat za všech povětrnostních podmínek při střední nosnosti vrtulníku, který byl poprvé představen v službě během Vietnamské války v roce 1966. Pohonná jednotka vrtulníku byla sestavena ze dvou motorů AlliedSignal T55-L-5, každý o výkonu 2 200 koní (1 640  kW) nebo T55-L-7 o výkonu 2 650 koní (1 980  kW).

CH-47B

Vrtulník je poháněný dvěma motory AlliedSignal T55-L-7C, každý o výkonu 2850 koní (2130 kW) a rekonstruovaným trupem, který je specifický menším odporem vzduchu a také upravenými listy rotorů. Byl standardním transportním vrtulníkem během Vietnamské války, vyzbrojený třemi kulomety M60D, dva v bočních dveřích a jeden na zadní rampě.

Některé exempláře se používaly k přepravě pum a k vypouštění napalmu na stanoviště Vietkongu. Vrtulník CH-47 mohl být vybaven hákem a jeřábem, který umožňoval přenos nákladu pod trupem a často byl využíván k vyprošťování sestřelených letadel nebo vrtulníků.

CH-47C

Vrtulník se zesíleným reduktorem a pohonnou jednotkou motory AlliedSignal T55-L-11C, každý o výkonu 3750 koní (2 800 kW) a také se zvýšeným provozním rozsahem. CH-47C mohl nést 44 vojáků nebo 24 raněných, včetně dvou lékařů. V provozu je od roku 1980 jako vrtulník Chinook HC.1 Royal Air Force, který je ekvivalentem CH-47C.

Pozdější verze Super-C byla vybavena ještě silnějšími motory Lycoming T55-L-712 a také novými širšími listy rotorů, které byly vyrobeny ze skelných vláken.

CH-47D

Konstrukčně zesílená verze nejprve s motory T55-GA-712, později T55-GA-714  je schopná přenášet nebo nést těžká břemena na třech hácích umístěných pod trupem. V civilních verzích může přenášet stavební stroje nebo 12 metrové kontejnery při rychlosti 250 km/h. V podpůrných misích pěchoty byl nejčastěji používán k přepravě houfnice M198 spolu se 30 náboji a 11 člennou obsluhou. Vrtulník je vybaven moderní avionikou včetně GPS přijímače.

Vrtulník CH-47D sehrál významnou roli během operací v Iráku a Afghánistánu, kde převážel vojáky a zásoby. Během operací v Afghánistánu byl provozován v horách ve výškách hranišního použití transportního vrtulníku americké armády Sikorsky UH-60 Black Hawk. Obvykle je CH-47 vysílaný v bojových letech spolu s vrtulníky AH-64 Apache.

Vrtulníky používané Royal Air Force Chinook HC.2 a Chinook HC.2A jsou ekvivalentní ke CH-47D.

CH-47F

Zmodernizovaná verze modelu CH-47D, která se poprvé vznesla v roce 2001.

První produkční model vzlétl dne 15. června 2006 a jeho první let se uskutečnil dne 23. října 2006. CH-47F je navržen tak, aby prodloužil životnost třídy Chinook až do roku 2030. Tyto vrtulníky mají mezi lety 2014-2017 postupně nahrazovat šest modelů CH-47D Australské armády.

MH-47

Verze určená pro speciální síly s možností tankování během letu, rychlým navijákem a dalšími vylepšeními.

Specifikace (CH-47D)

Hlavní charakteristiky

  •         Posádka: 3 (pilot, druhý pilot, palubní inženýr)
  •         Kapacita osob:
    •  33 až 55 vojaků nebo
    •  24 polních nosítek se 3 členy obsluhy nebo
    • 12 700 kg nákladu
  •         Délka: 30,1 m
  •         Průměr rotoru: 18,3 m
  •         Výška: 5,7 m
  •         Plocha rotoru: 260m2
  •         Hmotnost prázdného stroje: 10 185 kg
  •         Vzletová hmotnost: 12 100 k
  •         Maximální vzletová hmotnost: 22 680 kg
  •         Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor Lycoming T55-GA-712, každý o výkonu 3 750 koní (2796 kW)

Výkony

  •         Maximální rychlost: 315 km/h
  •         Cestovní rychlost: 220 km/h
  •         Dolet: 741 km
  •         Přeletový dolet: 2 252km
  •         Dostup: 5640 m
  •         Stoupavost: 10,1 m/s
  •         Výkon/Hmotnosť: 460 W/kg

Výzbroj

Střední kulomety (1 na nakládací rampě, 2 na horních oknech), obvykle kulomety ráže 7,62 M240/FN MAG

Uživatelé

  •         Argentina, Austrálie, Egypt, Írán, Itálie, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Libye, Maroko, Nizozemí, Tchaj-            wan, Řecko, Singapur, Španělsko, Thajsko, Velká Británie, Vietnam,
  •         Civilní verze: Čína, Ekvádor, Kanada, Kolumbie, Norsko, Tchaj-wan, Velká Británie

 

 




Facebook komentáře

O komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na

Oblíbené články