Spojenečtí vojáci za druhé světové války používali různé uniformy, zbraně, letadla a tanky, jedno ale měly všechny armády společné. Na silnicích v Itálii a Francii, pouštích severní Afriky, v džungli tichomořských ostrovů i na ruských pláních, tam všude se vojáci proháněli v malých terénních vozech, které známe jak Jeep.

zdroj: fotobanka pixabay.com

Tento lehký terénní automobil, který se stal jednou z ikon celé války, byl vyroben ve Spojených státech 21. září 1940, takže 75 let před zapojením do celé války.

Prototyp auta, které bylo později proslulé pod názvem Willys MB, ale nebyl produktem v té době známé továrny Willys-Overland nebo nějaké jiné automobilky. V rychlé soutěži na lehký průzkumný vůz, která byla vyhlášena v létě 1940 americkou armádou, totiž k velkém překvapení všech zvítězila malá firma American Bantam Car Company. Ta se snažila ve 30. letech prorazit v Americe se svými malými vozy evropského typu, které vycházely z britského Austinu 7, ale nebyla úspěšná.

Byl to ale Bantam, který jako jediný dokázal splnit šibeniční termín a za dva a půl měsíce dodat automobil podle armádních požadavků. Tedy skoro, vojáci totiž chtěli čtyřmístný vůz o maximální hmotnosti 59  0 kilogramů, který by uvezl náklad o hmotnosti 290 kilogramů a dokázal jet alespoň 80 km/hod. Prototyp, kterému se říkalo Blitz Buggy, byl o trochu těžší a motor nedokázal vyvinout požadovaný výkon, ale základní charakteristiky splňoval. Konkurence navíc nestihla svůj vůz dodat včas.

zdroj: fotobanka pixabay.com

Nakonec se ale firma Bantam ze svého vítězství moc radovat nemohla. Tato malá firma se totiž dlouhodobě potácela v hospodářských problémech a vojáci v době, kdy už v Evropě řádila válka, jednoduše chtěli spolehlivého dodavatele. Willys s Fordem tak nejenže získali další čas na dokončení prototypů, ale také jim armáda poskytla plány automobilů, které pro Bantam navrhl konstruktér Karl Probst. Vojáci pro to měli jednoduché vysvětlení, auto si objednali, takže mají nárok i na nákresy.

Lepší zázemí automobilek Willys-Overlord a Ford vedlo k vylepšení původní konstrukce a prototypy, které nakonec obě firmy dodaly, měly oproti původnímu Banta například silnější motor a také lepší poměr výkonu a hmotnosti. Nakonec se Willys stal vítězem soutěže na automobil pro americkou armádu se svým modelem MB, který byl vylepšenou verzí modelu MA. Malou cenu útěchy dostal i Bantam, který během roku 1941 dodal do Británie a Sovětského svazu 2600 vozů, později vyráběl přívěsy na Jeepy.

Ovšem ani třetí zúčastněná automobilka nezůstala stranou. Ukázalo se totiž, že ani vítězný Willys nedokáže na prahu války dodat armádě automobily požadovaným tempem, a tak se smlouvy dočkal i Ford. Za války vznikla zhruba 637 000 Willysů MB a jejich dvojčat Fordů GPW. Výroba byla mezi oběma továrnami rozdělaná zhruba v poměru 56:44. Nejprve se oba vozy mírně lišily, například proslavenou lisovanou masku zavedl Ford, nakonec ale od sebe nešly prakticky rozpoznat.

zdroj: fotobanka pixabay.com

Jak ale vznikl název Jeep není zcela jasné, podle jedné teorie vznikl z označení GP, v angličtině čteno „dží pí“, které nesly Fordovi vozy. Další názory odkazují na seriál o Pepku námořníkovi, v kterém vystupovala postavička Eugene the Jeep. Toto zvířátko vynikalo obratností a schopností dostat se z každé nepohody, stejně jako legendární teréňák. Další a poslední hypotéza za zdroj považuje výraz „jeep“, který vojáci označovali podivně vypadající a nevyzkoušené věci.

Ve válečných podmínkách se Jeep osvědčil a dokonce sám generál George Marshall ho prohlásil za největší americký příspěvek modernímu válečnictví. Nepřišlo to ale jen jemu, válečný jeep totiž založil novou kategorii lehkých terénních vozidel. K civilistům se auta dostala až po skončení války, nejdříve jako válečné přebytky, později se začala vyrábět i civilní verze. Značka Jeep postupem času prošla rukama mnoha majitelů, dnes vozy navazující na válečné předky vyrábí koncern Fiat Chrysler.

 




Facebook komentáře

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Upozornit na

Oblíbené články