Mačky, horolezecké mačky nebo také stoupací železa patří k horolezecké výbavě pro pohyb v ledovém nebo sněhovém terénu. Skládají se z rámu se sadou hrotů, který se připevňuje na obuv. Název je podle slovenského názvu kočky.

Historie maček

Železa pro pohyb na ledu a sněhu se využívala už ve středověku. V 19. století se objevily mačky na celou plochu nohy. Oscar Eckenstein v roce 1908 návrhů první mačky s deseti hroty a dva roky později je Henry Grivel začal komerčně vyrábět. Dalším významným vylepšením bylo přidání dvou předních hrotů, které usnadňovaly pohyb ve strmém terénu, také se vyvíjely materiály a konstrukční postupy. Další vývoj přispěl ke specializaci a dnes se mačky vyrábí v různých typech, na různá užití.

zdroj: youtube.com

Konstrukce 

Mezi největší rozdíly patří poloha a počet hrotů, konstrukce rámu a způsob připevnění k botě. Položení předních dvou párů hrotů určuje optimální užití maček. Druhý pár hrotů skloněný ve směru dopředu ulehčuje postup po předních hrotech ve strmém ledu, naopak hroty skloněné dolů jsou pohodlnější při chůzi po skloněném či rovném terénu. Pro náročné lezení po skále a ledu se používají mačky s jediným předním hrotem.
Mačky dělíme také podle nosné konstrukce, a to na kloubové a rámové. Kloubové mačky jsou ze dvou ozubených segmentů spojených třmenem. Kloubové mačky umožňují pohyb, které ve spojení s ohebnou botou znamená pohodlnější chůzi. Rámové mačky mají tuhý rám po celé délce a pevně se pojí s botou, to umožňuje přesnější a efektivnější zakopávaní předních hrotů, a to je výhoda ve strmém ledu. Naopak kvůli neohebnosti maček a tuhým botám je namáhavější chůze v terénu s menším sklonem. Na rámové mačky se oproti kloubovým nabaluje více sněhu a vytvářejí se bakule, které jsou příčinou horolezeckých nehod. Proto se doporučuje používat na rámových mačkách gumoví vložka, která zabraňuje nabalování sněhu.
S rozvojem závodního ledolezení a drytoolingu se vyvinuly mačkolezečky, což je kombinace lehkých lezeček s přišroubovanou nebo již zabudovanou přední částí jednohrotých maček, nebo pro ledové rychlolezení se využívají dva přední hroty.

zdroj: youtube.com

Systém upínání maček

Klasický způsob uchycení je za pomocí pásků, dají se také použít tzv. rychloupínací mačky, vyžadující speciální boty. O podrážku se opírá páka rychloupínáku, systém je podobný lyžařským vázáním. Kromě těchto základních typů je značné množství obměn a variací, například místo části pásků je segment z houževnatého plastu nebo podobný segment nahrazuje přední hrazdičku u rychloupínacího systému. Dá se říct, že více páskové upínání je univerzálnější, lépe opravitelné a méně sklouzává z boty. Naopak nevýhodou je zaškrcování boty a nohy, méně spojené s botou, delší upevňování a nutnost kontroly dotažení.




Facebook komentáře

O komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na