Již od vzniku prvních tanků v první světové válce se objevily různé návrhy na obří a velmi těžké tanky, kdy se hmotnost dostávala na hodnoty stovek tun. Většina se nedostala ani do fáze prototypů. Zkušenosti z obou válek, zejména pak z druhé světové války ukázaly na nedostatky těchto projektů – neobratnosti v terénu, malá rychlost a vysoká cena.

Historie obřích tanků

Prvním takovým návrhem byl německý tank označovaný jako Kolossal-Wagen a na jeho projektu se začalo pracovat v březnu roku 1917. Vzhled vozu vyvinuli inženýři Joseph Vollmer a Wenger. Původně mělo jít o vozidlo dlouhé 13m s hmotností 100t. Výzbroj měly tvořit čtyři děla ráže 77mm a 7 kulometů Maxim. V průběhu projektu se hmotnost postupně vyšplhala až na 150t, po dalších úpravách nakonec se hmotnost dostala na 120t. Kvůli mnohým průtahům při projekci a výrobě se nakonec nedokončil ani jeden z deseti plánovaných prototypů, dva rozpracované byly na konci války sešrotovány.

zdroj: youtube.com

Další pokusy o obří tankové konstrukce probíhaly mezi válkami například ve Francii a Italii. Ve Francii se jednalo o konstrukce o hmotnostech od 80 tun po 220 tun. Do fáze objednávky se dostal tank označený F1 s předpokládanou hmotností 140 tun a vyzbrojený až 105mm kanonem. Projekt přerušila invaze německých vojsk na začátku druhé světové války.

zdroj: youtube.com

Porsche Pz VIII Maus

Asi nejznámějším obřím tankem historie je Porsche Panzerkampfwagen Maus tzv. „Myš“. Po invazi do Sovětského svazu vyvstala v německém velení potřeba na střední a těžké tanky(Panther, Tiger) a také na mnohem těžší tank, který měl disponovat váhou okolo 100 tun. Návrhy byly pověřeny zbrojovky Krupp a Porsche. Zbrojovka Krupp přišla s koncepcí PzKpfw VII Löwe „Lev“. Porsche nabídl svůj návrh Pz VIII Maus. Návrhy předal Ferdinand Porsche Adolfu Hitlerovi v červnu 1942 a ten je ihned schválil. Maketa ze dřeva byla představena Adolfu Hitlerovi v květnu 1943 a ten rozhodl o výrobě 150ks. První prototyp podvozku s provizorní maketou věže byl představen v prosinci roku 1943. Již v říjnu však Hitler zrušil objednávku 150 ks a následně zrušil celý vývoj tanku, avšak prototypy nechal dokončit. V březnu 1944 byl dokončen druhý prototyp. Tank byl dlouhý 10,9m a vážil 188,8tun(v porovnání tank T-34 má hmotnost 30,4tun a samotná věž tanku Maus vážila skoro stejně jako celý tank Tiger ). Hlavní kanón měl 128mm a druhý kanón 75mm. Dále byl tank osazen kulometem 7,92mm. Vzhledem k hmotnosti nemohl přejíždět mosty ani být přepravován po železnici. Už při prvních testech se ukázala největší slabina takto těžkého stroje, a to slabá pohonná jednotka o výkonu 1200k.

zdroj: youtube.com

 

Na silnici mohl dosáhnout max. rychlosti 20 km/h a v terénu asi 13 km/hod. Obou prototypů se nakonec zmocnila Rudá armáda.

zdroj: youtube.com

Použitím podvozku z prvního prototypu a věže z druhého prototypu zkompletovala funkční stroj pro zkoušky v Sovětském svazu. Poté tento tank přesunuli do muzea Kubinka u Moskvy.

zdroj: youtube.com

Další návrhy

Další návrhy se zabývali jak němečtí tak i sovětští konstruktéři. Šlo však již o opravdu gigantické návrhy, kde hmotnosti těchto strojů dosahovaly více jak 1000t a tyto návrhy byly opravdu už zcela mimo realitu. Jednalo se např. o návrh tanku P.1000 Ratte „Krysa“ od německých konstruktérů nebo návrh sovětského inženýra Eduarda Grotteho. Další pokus sovětských inženýrů Popova a Nuchmana počítal s návrhem tanků označených VL-S1 až VL-S3 s předpokládanými hmotnostmi od 200 do 500tun. Projekt byl následně zastaven.

zdroj: youtube.com

Se svou troškou do mlýna přišli i Američané. Tank označovaný za druhé světové války jako T95(po válce označován jako T28) měl hmotnost 95tun a ve výzbroji kanon 105mm.

zdroj: youtube.com

V roce 1947 byl program zastaven a jeden z prototypů je vystaven v muzeu generála Pattona.

zdroj: youtube.com

Závěrem

Vývoj obřích tanků se nakonec ukázal jako slepá vývojová řada, i když o vývoj takovéto konstrukce se pokoušely mnohé armády a některé se dostaly i do fáze prototypů. Jak však ukázala druhá světová válka a i následné konflikty studené války, hlavním výhodou všech armád je mobilita a rychlý přesun územím. A dále jednoduchost a nenáročnost výroby takovýchto prostředků, prostě za málo peněz a práce hodně muziky.

0 0 votes
Article Rating



Facebook komentáře

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Oblíbené články